Kod Negeri Kad Pengenalan
Johor 01, 21, 22, 23, 24
Kedah 02, 25, 26, 27
Kelantan 03, 28, 29
Melaka 04, 30
Negeri Sembilan 05, 31, 59
Pahang 06, 32, 33
Pulau Pinang 07, 34, 35
Perak 08, 36, 37, 38 , 39
Perlis 09, 40
Selangor 10, 41, 42, 43, 44
Terengganu 11, 45, 46
Sabah 12, 47, 48, 49
Sarawak 13, 50, 51, 52, 53
Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur) 14, 54, 55, 56, 57
Wilayah Persekutuan (Labuan) 15, 58
Wilayah Persekutuan (Putrajaya) 16
Negeri Tidak Diketahui 82
Misteri Sulur Bidar
Sulur Bidar merupakan makhluk misteri yang popular diceritakan oleh kaki pancing dan orang-orang lama. Sulur Bidar ni dikatakan ditemui di sekitar tasik dan sungai besar seluruh Malaysia antaranya Tasik Kenyir, Tasik Banding Royal Belum, Tasik Chini dan Sungai Pahang. Tasik Kenyir contohnya, Sulur Bidar sering dikatakan akan muncul semasa musim hujan. Nama lain Salur Bidar turut dikenali sebagai Hantu Balung Bidai.
Menurut cerita orang-orang di sekitar tasik Sulur Bidar mempunyai bentuk fizikal yang aneh iaitu berbentuk sehelai permaidani atau tikar putih. Selain itu terdapat empat kepala di setiap penjuru. Sulur Bidar dikatakan akan menggulung mangsa lalu menariknya ke dalam air selama beberapa hari.
kedatangannya dapat dikesan melalui buih-buih atau pusaran yang muncul secara tiba-tiba bersama dengan daun-daun yang berada di dasar tasik timbul di permukaan air. Daun-daun yang timbul tadi apabila diambil ianya kering walaupun muncul dari dasar tasik seolah-olah ada "sesuatu" yang telah memerah atau mengeringkan daun tersebut. Menurut orang-orang tua daun yang timbul tadi boleh dibakar walaupun ia dari dasar tasik. Sekiranya tanda-tanda tersebut telah muncul anda disarankan melaungkan azan dengan kuat untuk menghindarkan diri dari makhluk tersebut.
Terdapat cerita mengenai seorang pemancing yang terserempak Sulur Bidar lalu cuba membaling mata kail ke arahnya namun ia menembusi badan makhluk tersebut. Kebenaran makhluk ini belum dapat dibuktikan secara saintifik walaupun ada yang mendakwa pernah menangkap gambarnya.
Sulur Bidar mempunyai pelbagai versi, penemuan serta pandangan yang berbeza. Di bawah ini beberapa versi yang akan diketengahkan.
Versi Pertama
Sulur Bidar dikatakan berbentuk tikar putih, mempunyai kepala seakan-akan labi-labi di setiap penjuru dan mempunyai kaki kecil seperti ulat gonggok yang banyak di sekelilingnya.
Versi Kedua
Ada sesetengah berpendapat Sulur Bidar merupakan haiwan seperti ular besar yang menjalar di atas air dan ada juga mengatakan ia mempunyai kepala yang bulat serta rambut dipenuhi ular berbisa.
Versi Ketiga
Sulur Bidar dikatakan adalah seekor ular besar (Ular Bidang) yang berbentuk leper seperti permaidani yang berukuran 4 meter x 4 meter.
Versi Keempat
Sulur Bidar yang ditemui Red Indian kelihatan seperti minyak beku terapung di permukaan air yang dapat melemaskan mangsa serta mampu memasuki lubang bot untuk menangkap mangsa.
Versi Kelima
Sulur Bidar merupakan makhluk halus dalam kepercayaan orang Melayu. Kemungkinan ia terdiri daripada jin atau syaitan yang suka mengganggu manusia. Ia juga dikatakan semangat jahat yang tinggal di dalam air. Ia menyerupai tikar mengkuang yang hanyut dan akan menggulung serta melemaskan mangsanya.
Versi Keenam
Masyarakat Sunda menggelar Sulur Bidar sebagai Leled Samak. Leled bermaksud menggulung manakala samak bermaksud tikar. Kepercayaan mereka mengatakan Leled Samak bermula apabila tikar bekas alas memandikan jenazah telah dibuang ke dalam sungai yang kemudiannya diserap oleh makhluk halus penunggu sungai.
Maka secara ringkasnya Sulur Bidar merupakan makhluk sangat misteri yang belum lagi menemui jawapannya. Begitu banyak pendapat, pandangan dan penemuan namun sehingga kini soalan yang belum lagi terjawab iaitu apakah sebenarnya Sulur Bidar?
Perginya Permata Irama Malaysia
CINDAI. Sepotong judul lagu yang bukan sahaja ringkas sebutannya, malah turut mempunyai makna yang sangat mendalam. Membawa maksud kain sutera dengan corak berbunga-bunga, barangkali itu metafora yang cuba disampaikan oleh Pak Ngah sewaktu menggarap lagu berentak Irama Malaysia yang dinyanyikan oleh Datuk Seri Siti Nurhaliza sekitar 21 tahun lalu.
Selain melodi dan lirik yang memberikan impak luar biasa dalam kalangan pendengar, suara emas Siti juga menjadi pemanis buat lagu berkenaan, sehingga menjulang karya agung itu sebagai lagu terbaik pada Anugerah Juara Lagu ke-13.
Dalam satu temu bual beberapa tahun lalu, Pak Ngah mengakui, lagu beliau sebenarnya sudah popular apabila lagu hari raya bertajuk Nostalgia Aidilfitri nyanyian Allahyarham Sharifah Aini diminati, namun pada masa itu, nama Pak Ngah belum dikenali ramai.
Katanya, album Ala Dondang milik Noraniza Idris dan Cindai yang dibikin khusus buat Siti adalah peluru yang telah meledakkan namanya dalam persada seni.
Pernah menjadi pengarah muzik untuk Pembukaan dan Penutupan Sukan SEA di Kuala Lumpur pada tahun 1980 dan menjayakan Perayaan Sambutan Ambang Merdeka dan Perarakan Raksasa Sempena 50 Tahun Merdeka, Pak Ngah juga pernah diberi penghormatan untuk mengisi kerusi juri bagi program dangdut popular di Indonesia, D’Academy Asia musim pertama.
Merupakan pejuang Irama Malaysia dan etnik kreatif sejati, dalam kebanyakan temu bualnya bersama media massa, Pak Ngah kerap menitipkan pesanan ini sepanjang hayatnya. Beliau bimbang jika irama sebegini mati ditelan zaman kerana tidak diperjuangkan.
Sakit Jantung
Menghembuskan nafas terakhir di Rumah Sakit Provinsi Kepri Tanjung Pinang, Indonesia akibat serangan jantung pada pukul 3.05 minit petang semalam, pemergian permata negara berusia 60 tahun itu memayung rasa duka rakyat Malaysia, khususnya pelantun suara yang pernah menyanyikan karya-karya agungnya sebelum ini.
Justeru, besar harapan kita untuk melihat ada pejuang tegar Irama Malaysia yang akan menyambung legasi Pak Ngah selepas pemergiannya. Sayang juga, jika suatu hari nanti lagu-lagu berentak Irama Malaysia kembali merajai industri muzik tempatan, Pak Ngah sudah tiada untuk meraikan rasa gembira itu.
Al Fatihah, Pak Ngah
[IZWAN MOHD. ISA dan NURUL FADILA AWALUDIN]
Pos Yum #NatureHunter
Pos Yam@Yum, mana satu ejaan yang betul tak pasti. Tapi apa yang
pasti adalah keindahan yang membuat semua terpesona sehingga malas rasanya nak
buat aktiviti lain. Bukan sebab apa, masa sampai tu rasa letih sebab kena “hiking”
sikit.
Saya share gambar yer dan biarlah gambar ini berbicara.
Signage |
Trekking lebih kurang 200meter "SAHAJA" |
BBQ bersama Chief Chef AziziGoYehYeh dan anak buahnya |
Tugu Negara Versi Air Terjun |
Ni makan masa balik dari Pos Yum. |
P.Ramlee - Dendang Perantau
Intro : Am/G/Am (2x)
Am
Di hari raya
G
Terkenang daku kepada si dia
F
Kampungku indah nun jauh di sana
E
Ayah serta bondaku
Dm
Di tepian mandi
G C
Danauku hijau yang aman damai selalu
F Dm
Nun di sanalah tempat aku bertemu
E Am
Aku dan dia
(Chorus)
:
E F
Apakan daya
E
Masa tak akan kembali
F G F F-G-F-E
Hancur musnahlah semuanya
Dm
Impian yang murni
G C
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
F Dm
Hanya rangkaian kata dan lagu
E Am
Dendang perantau
Ulang dari chorus
Apakan daya
E
Masa tak akan kembali
F G F F-G-F-E
Hancur musnahlah semuanya
Dm
Impian yang murni
G C
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
F Dm
Hanya rangkaian kata dan lagu
E Am
Dendang perantau
Ulang dari chorus
Eza Edmond - Bahagia
[intro] Em C G D
Em
Dengarkan Bibirku berbicara
C
Tapi Dari hatiku yang kini sepi
G
Kenapa Pula perlu berpisah
D
Bila Semua punyai cinta di jiwa
Em
Apa Mungkin in selamanya
C
Ataupun Ini hanya seketika
G
Kenangan yang tersimpan
D
Di hati sampai mati ku janji
Pulangkan suatu hari nanti
Em C
G
D
Owh Owh hari nanti
Owh owh hari nanti
[*]
Em C
Ku Ada kamu
G D Em
Tapi Ku perlukan jawapan jujur
C
Dari Kamu
G D
Biar Dunia pun tahu [*/]
Em C
Kau Kau penipu
G D
Setiap Tutur katamu
Em
Hanya Permainanmu saja
C G D
Untuk Aku sedihnya hidup begini
[**]
Em C
Setiap Yang ku lakukan untuk dirimu
G D
Terasa Bagaikan angin berlalu
Em C
Bila Dirimu tiada hatiku rasa hiba
G D
Kau Tanda bahagia kaulah dunia [**/]
[chorus]
Em
Walaupun Aku tahu
C
Kau Bukan milikku
G
Kau Perlu tahu
D
Sedihnya Novel cintaku
Em
Biarlah Yang fahami
C
Hanya Diriku saja
G
Ku Tetap berdoa
D
Agar Kau bahagia
Em
Agar Kau bahagia
C G D
Ulang *
Ulang **
Em C
G
D
Em
Agar Kau bahagia
Sebat: Penafsiran Agama Yang Sempit?
1. Telah kita bincangkan semalam bahawa asas perlaksanaan hukuman sebatan di hadapan khalayak adalah seperti yang disarankan di dalam al-Quran sendiri. Setiap sarjana Muslim mungkin mempunyai pandangan dan penafsiran yang berbeza, namun melemparkan perkataan "sempit" pada pengendali sebuah institusi perundangan adalah tidak wajar.
2. Saranan supaya perlaksanaan hukuman ini disaksikan oleh khalayak adalah berasaskan daripada al-Quran sendiri. Firman Allah:
وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ
Maksudnya: "...maka hendaklah sekelompok manusia dari kalangan orang beriman menyaksikan hukuman keduanya (penzina lelaki dan perempuan)." (Surah al-Nur: 2)
3. Ketika menghuraikan ayat ini, al-Imam Ibn Asyur menjelaskan bahawa arahan bagi sebahagian mukminin menyaksikan hukuman ini adalah bagi menimbulkan rasa takut untuk melakukan kesalahan. Ini sekaligus menghidupkan rasa bimbang untuk melakukan dosa dan menjauhkan diri dari mendekati perlakuan mungkar. Ia bertepatan dengan maqasid hukuman itu sendiri iaitu mendidik manusia supaya menjauhi perbuatan yang dilarang (Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir).
4. Oleh kerana pentingnya menanamkan rasa sedar dan insaf di kalangan masyarakat, Mazhab Hanafi dan Hambali berpandangan bahawa hukuman sebat mesti dilaksanakan dihadapan khalayak seperti yang dizahirkan di dalam ayat al-Quran di atas. Manakala Mazhab al-Shafi’i dan Maliki pula berpandangan bahawa memadai dengan kehadiran empat orang saksi yang menyaksikan hukuman tersebut. [al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh (5391/7) oleh Syeikh Wahbah al-Zuhaili (w.1436H)]
5. Jadi, apakah hikmah hukuman ini dilaksanakan dihadapan khalayak?
5.1 Menurut Ibn Kathir, tindakan ini adalah bagi meningkatkan rasa kesedaran masyarakat setelah menyaksikan sendiri apa yang berlaku di hadapan mata mereka. Ia akan tersemat sebagai satu peringatan buat mereka (Tafsir al-Quran al-Azim). Sebatan di tubuh pesalah hinggap di hati masyarakat.
5.2 Al-Imam al-Baidawi pula memberikan pandangan yang agak menarik. Pendedahan hukuman terhadap khalayak ini adalah lebih utama dari sebatan itu sendiri. Ini adalah kerana, menurut beliau, hukuman yang diberikan tidaklah memberikan kesakitan yang berat terhadap fizikal. Namun pendedahan perlaksanaan hukuman ini telah menjadi satu tamparan hebat yang menempelak hati pesalah serta membangun jiwa yang menyaksikan agar lebih segera menjauhi kemungkaran dan mendekati keinsafan. (Tafsir al-Baidawi)
Hukuman bertujuan mendidik hati dan membangun jiwa. Bukan menyeksa fizikal serta merendah kemanusiaan.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Subscribe to:
Posts (Atom)
Featured Post
PENGELUARAN KHAS KWSP 2.0?
Tak semua ada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hingga boleh bawa keluar i-Citra, i-Lestari dan pengeluaran khas RM10,000 baru-...
-
Gunung Kinabalu yang terletak di Sabah, Malaysia merupakan puncak tertinggi di Malaysia dan puncak tertinggi Pulau Borneo yang ketingg...
-
Apa komen anda semua? Kami mengharapkan agar saudari Masitah kembalilah ke pangkal jalan Islam. Janganlah menghancurkan harapan keluarga sa...
-
Pengarah Wan Hasliza Penulis: Wan Hasliza : (Lakon layar) Wan Hasliza : (Cerita Asal) Lakonan: Adeek : Siti Nadhirah (Pelakon Ut...
-
Telah sampai mushaf paling pelik di dunia ke bandar Rasulullah saw. Mushaf itu tidak bertulis menggunakan pen dan tidak dengan dakwat...
-
PEROKOK yang menggunakan rokok elektronik atau rokok-e kini didapati terdedah kepada bahaya bahan-bahan kimia beracun. Rokok-e yang menawar...
-
Satu Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan Verse 1 Oh indahnya apabila Kita bersama Kau, aku, kita semua Tiada ...